lördag 13 juni 2020

Trim

Idag skulle det trimmas.

Det växer massvis med "lerstämplar" i år. Något annat namn har jag inte på dem. Det har jag kallat dom ända sen 13års ålder när jag sommarjobbade med att rensa sådana och annat ogräs på en sockerbetsodling.

Frun menade att folk gör pesto av den växten. Jag bad henne meddela att det är fritt fram att plocka hur mycket som helst hemma hos oss.

I vanlig ordning började det mekaniska bråka. Trimmern ville inte trimma. Felet lokaliserades till att slangen till pick-up:en i bränsletanken hade ruttnat. Var skulle det gå att få tag i en så klen slang en lördagskväll?


Men så kom jag ihåg att jag tog hand om en likadan maskin på återvinningen, för närmare fyra år sedan. Den letades fram och så var det bara att byta tank. Passade även på att byta den trasiga motorkåpan.

Anekdot från sockerbetsodlingen:
Där jobbade en tjej jag inte kom överens med för 5 penni. Vill minnas att det gick så långt som till handgemäng en gång. Det jag aldrig glömmer var när hon kläckte ur sig -"du har det enklare du som inte är så lång så du inte behöver böja dig så mycket för att plocka ogräset!" Vilken spåna.

Ca 7 år senare bussade hon sin intelligensbefriade bodybuildande ordningsvakt till friare på mig i ett bakhåll på krogen. Kanske mera om hur det utvecklade sig en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar