torsdag 9 maj 2013

OmBordDiagnostik

Fortsatte idag med min OBD-2 kabel/omvandlare. Hittade inga 560ohm 1/4W motstånd men parallekoppling av ett 1kohm, 1/8W och ett 1,3kohm, 1/8W borde ju bli rätt bra ersättare.

"Kretskortetet" blev enligt nedanstående.


Allt enligt ritningen i föregående inlägg.

Resultatet blev inget av de snyggare jobben jag gjort (på experimentkort) men det duger.



Tyvärr så fungerade inte skiten på första försöket så jag gick in och började baka munkar istället.

Efter att ha fått lite perspektiv och lite öl så misstänker jag att det är som vanligt (har jobbat med liknande kommunikationsskit med protokollomvandling i över 15år). 
- "Har man två trådar som kan vara omkastade så är dom det, i minst 75% av fallen". 

Något bevis för den tesen kan jag inte uppvisa men jag kan iaf berätta om ett annat liknande fenomen. Jag kapade en vanlig seriell kommunikationkabel med 9st ledare för detta bygge. Naturligtvis måste jag då mäta ut vilka stift som är vilken ledare. Vid åttonde mätningen hittar jag första, alltså 8:e av 9 möjliga försök. SAMMA sak hände när jag tillverkade kommunikationskabeln till elmätarna i min elcentral hemma, på 8:e av 9 möjliga försöket!!! Förklara det, den som kan. Kanske jag bara är behäftad med "exceptionell otur"

Tillbaka till realtid. Kollar man på ritningen så är, högst troligt, TX och RX signalen omkastade p.g.a. att det verkar omöjligt för någona att följa någon som helst standard.

Dvs. tolkar man omvandlaren som en DCE- eller DTE-enhet. Gissningsvis är det tänkt att man skall ansluta till datorns serieport med en växlad kabel och då blev det fel när jag gjorde allt som en och samma kabel.

Förtsättning följer...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar