lördag 4 maj 2013

Sputnik

Funderar fortfarand på en jigg för slipning av ventilskaft. Och som grädde på moset börjar jag tvivla på hårdheten på ytan, efter att ventilskaftet kapas med ett par centimeter.


Dessutom planerar jag för en uppföljare till försöket med de finska struvorna. Nu dreglar jag över minnet av Sputnik och Kaffe på Sotku.

* Sotku - kallades soldathemmets cafeteria, straxt utanför grindarna till brigaden, "halvcivilt" hak sas.
* Sputnik - är/var en avlång berlinermunktyp med ljusröd glasyr, rosa rent av.

Nu minns jag inte längre hur det var med eventuell fyllning i Sputnikarna, fanns det eller fanns det inte? Ifall det fanns, vad var det i så fall?

Har bara en småsuddig, halv-dålig, gammal minnesbild av Sputnik men minnet säger att smaken var rena himmelriket :)














Mmmm, Möttönen var en annan ätbar sak jag förknippar med militärtjänstgöringen. Den friterade rispirogen var även den en vinnare, men naturligtvis inte i samma kategori och klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar