lördag 6 maj 2017

Komprimerat

Vi har ju byggt en systuga (friggebod) åt frugan och en av hennes symaskiner kräver både trefas och tryckluft. Den medföljande kompressorn var en liten kolvkompressor. Som bekant är sådana inte helt ljudlösa varför jag funderat på alternativ.

En kolvkompressor hade ju krävt antingen hörselskydd eller placering utanför stugan. I stället tänkte jag nu försöka bygga en så kallad ljudlös kompressor.

Delarna är införskaffade och projektet är påbörjat. Kollegans grannes skrotade kyl&frys fick släppa till kompressorerna och kollegan hade en trasig kompressor som inte längre behövde trycktanken.

 

Sågade till en alu-platta med lämpliga mått. Borrade och gängade hål för infästningar.

  

 Efter kompressormonteringen började jag planera hur den nya kinaimporterade tryckregulatorn skall ersätt den dassiga orginalaren (en exakt likadadan kinatryckregulator). 

  

Nu skall även lådan med tryckluftskopplingar genomsökas för att hitta lämpliga delar.

Fortsättning följer (ifall jag inte tappar sugen och byter projekt)...

3 kommentarer:

  1. Om du tröttnar kan du ju ta komp :)

    SvaraRadera
  2. Imponerande! Att du orkar. Själv hade jag nöjt mig med en ljudisolerad låda.
    /Mange

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter vara osagt ifall det int blir tvunget med annan lösning.
      a) Jag vet inte ifall flödet/kapaciteten räcker till
      b) Jag vet inte ifall det blir klart...

      Radera