lördag 8 augusti 2020

Miljöbov

När jag satt och drack morgonkaffet kände jag en arom av bensin.

Gick ut och sniffade och det kändes som starkast under täcket till frugans GS500E. Vid närmare granskning droppade det bensin från bränsleslang(-arna).

Undrar hur länge det stått och droppat?

Vid närmare syn av bränsleslangen från avstängningskranen till vakuumkranen såg den verkligen deformerad och uppsvullen ut.

Syns inte så bra i bilden men höljet är helt uppsvullet och sladdrigt.

Så fort jag rörde vid slangen lossade den. Var är slangklämman? Och jag fick stoppa flödet med fingret och ropa på frun efter dunk och tratt.

Gick in för att tvätta armen, hade bensin rinnande längs hela underarmen.

När jag kom ut var dunken överfull och tanken tom (tror reserven är kvar)

Alltså från full tank kördes 85km varefter hojen stått. Tanken rymmer 17 liter och dunken 5liter...

Lär nog inte växa någon mossa denna sommar på stenläggningen just där hojen stod. Problemet är att det är stor chans att bensin kommer att ta sig ner i den borrade brunnen ifall det kommer ett skyfall, innan det mesta dunstat ur marken..

Sen har jag nu funderingar angående hur slangarna skall kopplas. Det måste tillverkas nya. Dvs ifall dom varit rätt kopplade innan (högst troligt). Har letat bilder i manualer men dom är bra dåliga. Nedanstående är den bästa jag hittat, där avstängningskranen är rätt ritad.

3. Utgående till förgasarna

5. Läge RES

6. Läge FUEL

Läge PRI är förbikoppling av vakuum men ifall det förbikopplar både FUEL och RES vet jag inte.

Kranens lägesindikeringar är förresten ett mysterium. Jag kan inte se något samband mellan kranens möjliga lägen och märkningarna på den. Tror jag nämnt det i tidigare inlägg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar