fredag 7 augusti 2020

Svängningar

Blev tvungen att köpa mig ett till renoveringsprojekt... En signalgenerator från 1955.


Åtminstone tror jag det eftersom jag hitta den som "nyhet" i en katalog från just 1955


och den har lågt serienummer när man öppnar den (serial number inside).

Vid första visuella inspektionen ser den ut att vara i gott skick. Alla omkopplare och potentiometrar känns bra.Sladdstället måste justeras eftersom det är skada vid dragavlastningen. Stickproppen byter jag också eftersom en bit spruckit bort och när jag öppnade den så saknades även dragavlastning.


Hittade kretsscheman på nätet och kollade vilka rör som används. Slutsteget var det lite osäker med eftersom det angavs två olika rörmodeller i dokumentationen, men ingen känd beteckning.



Innanför skalet fanns den rätta beteckningen, 6BQ71.


Det blir en hel del jobb med rengöring.


dessutom en hel del kondensatorer som skall bytas i oscillatormodulen. Kanske även resistorer.


I spänningsaggregatet fanns endast en kondensator men den består av 2st i samma kapsling.



Ja, spänningsaggregatet är så okomplicerat så att till och med jag borde kunna lyckas att få det att fungera. Borde räcka med att byta kondensatorerna, ifall nu inte tidigare ägare spänningssatt det med dåliga kondensatorer och bränt trafon, då blir det tråkigt.



75uF, 450V är nog inget standardvärde så det blir att uppgradera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar