lördag 2 januari 2021

Fnöske

För många år sedan frågade jag en Hedemorasmed, på hanses mc-blogg, ifall han kunde smida mig ett  eldstål. Något svar fick jag inte, orsak okänd. Kanske han inte har några gamla kullager eller nåon bilfjäder att smida av? Ekonomiskt är det förmodligen ingen lönsamhet i att tillverka sådant i endast ett ex.

Efter det frågade jag Jultomten och det lyckades bättre. Jag fick ett komplett set med eldstål, flinta, fnöske och mera.

 

Även om det medföljde fnöske i presentförpackningen så ville jag prova att tillverka det själv. Funderade även på att försöka mig på smide men det kändes som att det krävs för stor införskaffning av verktyg för att det skall vara försvarbart. Dessutom saknar jag utrymme för sådant.

Alla "lokala" smideskurser var på den tiden fullbelagda och nuförtiden är alla kurser inställda.

För att börja med tillverkning av fnöske krävs råmaterial i form av lämplig tikka (vilket man enklast hittar i skogen, och då i något närliggande naturskyddsområde... där det står och ligger diverse lövträd, enklast att hitta på björk)

 
Denna hittade jag igår, får se hur mycket fnöske jag kan få ut av den, om något alls. Men det får bli ett senare bekymmer även som man inte skall spara det alltför länge. När tikkorna torkar bli skalet stenhårt och jobbet flerfalt värre. (som alla kända kockar så har jag förberett med fnöskematerial sedan tidigare)

Började med att tömma asklådan på vedspisen, i en kastrull. Har eldat björkved hela hösten så råmateralet är 99,99% björkaska, resten från tändmaterial i form av toarullar och reklamtidningar. (därav ingen "Ingen reklam"-lapp på postlådan)
 
 
Tillsatte vatten och kokade upp.
 
 
 
Letade fram en sketagammal t-skirt,
 

att använda som silduk för att filtrera askluten från askan.
 
 
 
Tillsatte råmaterialet


 
Nu skall det få dra några dygn innan jag bankar ut bitarna lite tunnare och låter dem torka.
 
Skulle det, mot förmodan, inte lyckas med egentillverkad asklut så åker jag till apoteket eller Prols eller annat ställe och köper fabrikstillverkad kaliumkarbonat.

Tänkte att när jag är klar för denna gång kan man koka/indunsta resten av vätskan till pottaska för senare användning. (Snustillverkning, flytande tvål osv.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar