måndag 11 januari 2021

Spårad

Häromdagen beställde jag en skrivare på internet.

För att spara pengar gick jag in på tillverkarens (?) hemsida i Tjeckien. Fraktfritt stod det också.
När jag klickat i Buy it Now och skulle betala så påfördes en €30 avgift för frakt!! Så nu blev priset det samma som på t.ex. Amazon. Eller beställa på eBay från Kina och betala Post Nords pålagor och kanske vänta förgäves på paketet

Efter jag betalt kom det meddelande om att paktet hade spårningsnummer och att paketet kunde spåras via 17track.net. Detta var alltså en "luring" dom skickar från Kina och slår på kostnader för expressfrakt mm.

Försökte gå in på den föreslagna spårningssidan men jag fick uppfattningen att det var paketet/spårningssidan som skulle komma att spåra mig så fort jag medgav att dom gjorde det. 

Dom ville även ha tillgång till ospecificerad information på en enhet.

I stället för att godkänna rakt av så försökte jag köra "Manage options" men efter att ha klickat ur ett 20-tal spårningskakor och reklamutskick och det fortfarande var 3ggr så många att klicka ur så gav jag upp, avbröt och fokuserade i stället på ett meddelande om spårning av paketet från/via UPS.


Klart jag svarade med en 2:a för inte betalar jag 300sek för expressleverans för att sedan åka 10km för att hämta paketet.

Men på den spårningssidan var det inte mycket bättre. Jag fick veta att paketet skulle levereras idag och att signatur krävs. Ville jag ha närmare information om tiden när paketet skulle levereras så  måste jag skapa ett konto hos UPS. När jag lämnat ut alldeles för mycket information kunde jag logga in och då få samma meddelande en gång till. Alltså nu fick dom information av mig men jag fick ingen ytterligare information från dem.

 

Precis när jag höll på och skrev detta så hörde jag dörren på en skåpbil slå igen så nu är UPS på infarten. Någon signatur krävdes inte. Det enda han frågade var om detta var gatunummer siåså, det bekräftade jag och han lämnade över paketet till mig.

4 kommentarer:

  1. Snart vet hela världen vad du har för skjortstorlek osv!

    SvaraRadera
  2. Jag har inga illusioner. Google har nog full kontroll på mig sedan länge. Prova själv Google Timeline. Men jag försöker i mesta möjliga mån undvika att jag får oönskad reklam och att jag delar ut hela telefonens innehåll till höger och vänster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har gått över till Duck Duck Go istället för Google. Dom lovar att inte skicka vidare information.

      Radera
    2. Har provat ankan men den verkar inte vara så bra på att hitta något.

      Sen har man ju redan förbundit sig till gmail, drive och blogger så googler har nötterna i ett skruvstäd.

      Radera