söndag 31 januari 2021

Lossad

Tänkte börja väma loss axeln, enligt förslag. 

Kände på mig att det är nog bäst att få bort färgen innan man går på med värme, så att man inte bränner fast eller bort färgen.

 
 Fanns en del spackel under färgen

Efter att ha eldat på en stund  kom jag fram till att jag inte har utrustning som klarar av att värma upp så pass stor massa, tillräckligt, så jag övergick till min tidgare fundering. OK jag har utrustning men inte lämpligt utrymme inomhus, då hade jag fått ställa till utomhus och där var det kallt.

Batteriborrmaskinen var i inte optimal, eller så börjar den vara uppnött för även med momentväljare på högsta moment löste momentvakten ut när det kärvade det minsta. Då iofs med borr på över 10mm.

 
Sen skulle jag gänga M12 och det ville inte axelstålet tillåta, innan jag noterade att gängtappen var något "noname brand" (förmodigen Biltema). Kastade den gängtappen i skrotlådan och bytte till en SKF, efter det gick det bättre.


Sen i med en gängstång av lite bättre kvalitet och så skruvades axeln ut, nästan utan motstånd alls.


Kändes som det var "rost" i hålet, på axeln syntes bara en lite missfärgning. Undrar ifall det var någon typ av axellåsningsvätska som använts. Efter att ha putsat ur hålet med lite smärgelduk känner man nu till och med ett litet glapp i passningen.


Nu är axlen modifierad och insticket kortat, så det ser lite snyggare ut. Klar för eventuell framtida återmontering. Har inte beslutat hur den framtida lösningen kommer att se ut. Ännu.

 
 Tidigare utseendet jag inte gillade.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar