söndag 17 januari 2021

Goda råd

Har ett avstannat projekt jag skulle vilja färdigställa. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag skall komma vidare.

Tidigare ägare har svarvat och slagit in en axel jag nu skulle vilja demontera. Toleranserna verkar gjorts mycket snävare än nödvändigt så någon form av kontrollerat våld måste till.


Jag har funderat men jag hittar ingen enkel lösning på problemet. 

För närvarande tänker jag i banorna. Borra hål i änden av axeln och gänga. Trä ett rör över axeln.  I bästa fall räcker det att dra in en bult i axeln med röret som mothåll.

Har du annat förslag så tar jag emot goda råd.

1 kommentar:

  1. Hej, jag skulle försökt med värme/kyla. Värm delen som har tappen inkörd. Kyl tappen med blöta trasor. Prova med rörtång utanpå trasor om det släpper. Brukar funka.

    SvaraRadera