fredag 2 juni 2017

DOTx

Nu blir det att ta tag i yxan innan körförbud infinner sig

Skulle byta framhjulslager som var orsak till underkännande. Fick tag i ett B-tema depåstöd med en flertal adapters. Likväl blev jag tvungen att svarva en egen.


Dimensionen fick anpassar samt distans inkluderas för att gå fri från kåpan


Inte var det något fel på lagren. Det är bromsoken som inte släpper ut klossarna. Bromsarna ligger på.

Efter att ha använt en livlina och ringt skrotbaronen så kollades returen i handtaget. Där var det inte stopp. 



Likväl tar hadtaget väl tidigt och det är ju suspekt. Förmodligen borde man ta sig en närmare titt på innanmätet i huvudbromscylindern. Men det gjorde jag inte utan beställde verktyg och packningar för att renovera de R6 "blue spot" bromsok som nu sitter på yxan.


Nästa sak är ju hur jag gör med bromsvätskan. Det är ju lika bra att tömma systemet och fylla på med ny när jag ju ändå hamnar att tömma ur oken.

Då är det ju det där med DOT. Det finns ju en massa olika siffror och kvalisorter. Kvantiteten är ju inte så stor så prisskillnaden mellan B-tema och annnat fabrikat blir ju inte signifikant. Sen så har jag börjat bli lite luttrad till funktionen hos deras oljor så jag kör förbi idag. Kanske stannar till vid Roffes i Länna.

Dom kan kanske även vara rådgivande när det gäller vilken DOT-siffra som skall användas. Vanligtvis rekommenderas ju 4 i manualer från den tiden hojen var ny men det har kanske skett produktutveckling sedan dess?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Pensionsnedräknaren