Inför sommaren. Hämtade hem pelarborren från tidigare jobbet, där den stått och samlat damm. Dom ansåg att jag borde hämta den nu och det lovade jag göra, för två månader sedan.
Nu står den iaf på gården.
Koordinatbodet flyttades separat. Svintungt är det. Testade att tappa det på foten.
Hela pelarborren borde gå på blocket. Undrar hur mycket man kunde begära? Radan ett Demanders koordinatbord kostar bara det åtminstone 14 papp nytt...
Sen började ruckelAudin låta lika illa som min svarv. Lagerfel på höger fram. Samma hjul där jag bytte bromsok i våras. Samma hjul där fjädern gick av och punkterade däcket för någon vinter sedan.
Service bokad, á 6300kr, till i morgon bitti. Tänka sig hela två veckor sedan kondensorn till ACn byttes, á 15 400kr. Dags att byta bil innan nästa haveri om jag hinner.
Ja, förutom att nyss plongade det till och den vill ha service inom 500km. Undrar vad verkstaden tycker om att motorlampan tänds lite nu som då.
Men nu tänker vi positivt. Ska i stället åka med husbilen, som laddar när den vill. Och i går natt började kylskåpet jävlas igen.
Återmonterade den extra kompressorkylbox som inhandlades härom sommaren. När kylskåpet jävlades...
Men den väger ju en hel del så en liten del kompenserades genom att byta från Alu-flaskor till komposit. Sparar ju 3,6kg * 2 på det men har då ett par liter mindre gas. Och gas är ju billigt i Norrlands inland, NOT.
Som grädde på moset mätte jag mönsterdjupet på husbilsdäcken. 3,2mm fram o 5,5mm bak.
Undrar ifall man vågar köra 4500 - 5000km med dom framdäcken. Lagligt är det men inte mycket mer. Har två äldre däck med 7mm mönsterdjup. Men dom är 4-5 år gamla och annat mönster.
Är det OK att tänka sparsamt och använda dom? Kostar ju att skifta men två nya CP däck går loss på 9 000sek, men kanske bättre än dikessyning?
Victron har en funktion för att övervaka åt VenusOS operativet, med data från ansluten utrusning, över internet. Kan ju vara lite intressant när man väl anslutit fler enheter så att man även kan styra saker i husbilen...
Än så länge finns det, uppenbart, saker att fixa. Har inte lyckats få data ur energimätaren jag kopplade på inkommande landström (och just sådan datakommunikation jag jobbade med i 30år). Startbatteriets spänning visas inte mm, mm.
Sedan ett par gruvliga missräkningar: - hade tänkt använda, en sedan tidigare oanvänd, Lenovo platta som lokal Victron display i husbilen. Det blev till intet. Hade glömt PIN-koden och fabriksreset gick inte heller eftersom det krävde det använda installationskontot som var anslutet till min gamla jobbmejl som inte längre finns. Och alla kända hack verkar vara åtgärdade i den Andriod version som är installerad. - Makita LXT interfacet verkar inte fungera längre. Skulle göra Reset på ett par batterier men interfacet kunde inte koppla upp sig. Kan hända att det är relaterat till de USB-drivrutinsproblem jag hadenär jag skulle installera VenusOS på minneskort till RasberryPI:n.
Inget blir tydligen som man vill. Hoppas kommande sommarresa blir som tänkt. Inte ens semester har man längre.
Tänkte mig batterikonvertering av fotogenlanternorna.
Började med att testa olika plåtsaxar på en alu-plåtdetalj jag hittade i skrotlådan.
Den minsta gjorde snyggaste snitten. Fick till en passande grundplåt.
Letade komponenter och det höll på att spåra ut på en gång eftersom jag hittade ett dåligt NiMH batter som borde konverters till LiPo och började demontera det...
Lyckades besinna mig o letade vidare.
Hopmonterat o klart för betatest.
Alldeles för starkt sken med en 12V, 3W, G9 LED.
Skulle fungera som lanterna men det var tänkt mera som "stämningsbelysning".
Får försöka dimma ner eller hitta svagare lampor.
Kanske två LiPo celler i stället för tre, ifall det skulle fungera, utan dimmer, men då behövs andra laddkretsar. Men förmodligen krävs andra lampor. Ev. finns svagare ifall man väljer G4 LED
/Edit, samma dag
Beställde LED dimmers, utan att först kontrollera att mina lampor är dimningsbara.
Edit/
/Edit2021-06-17
Snabba puckar från Amazon (fattar dock inte hur det går ihop ekonomiskt att leverera till dörr)
Nu får vi se ifall jag måste beställa nya,dimningsbara, G9:or oxå eller ifall det fungerar med dom jag redan har.
Edit/
/Edit 2021-06-21
Ja, inte var mina G9or dimningsbara så nu fick jag beställa sådana med, och onödigt dyra är dom enda jag hittade på Amazon, Osram.
Skulle ha baserat konstruktionen på dimningsbara 12V G4:or i stället så kunde jag köpt dom på på Biltema. Detta börjar bli en onödigt dyr konstruktion nu.
Nå, det blir ingen större produktion och endast för eget bruk så det få duga.
En självanalys ger ett annat svar, lutar mera mot en bokstavskombination!?
Började med att återmontera infravärmarna i uterummet.
Under pågående arbete plongade det till telefonen och DSV meddelade att nu fanns ett paket att hämta på närmaste utlämningsställe. Närmast ifall man är fågel vill säga, deras programvara tar inte hänsyn till större vattenansamlingar som, t.ex. havsvikar.
Hämtade den frånlufts-/ventilationfläkt jag beställt till uterummet. Började såga hålet
och då plongade det till i telefonen och DSV meddelade att nu fanns nästa paket att hämta på "närmaste" utlämningsställe. Nu jävlar... tyvärr är det inget att göra åt. Försökte, en gång, ringa i ärendet så länge dom hette Schenker, lönlöst. Hämtar den köpta transkåpan vid senare tillfälle. (eller frun fick göra det)
Nu skall displayen/styrenheten monteras på lämpligt ställe. Installationen får vila tills jag hittar lämpliga kablar att skarva med.
Kom på att grillen (vi har i husbilen) är lite för hög för att locket i förvaringslådan skall passa efter att jag monterade trådben och konverterade till kombinerat lock/grillbord/groggbord.
Dvs handtaget är någon cm för högt. Kollade på en dålig grilltång som var på väg till återvinningen och så tog jag tag i den saken. Sågade loss ett par träbitar, limmade borrade och oljade. Beslöt att montera med kopparrör som distanser.
Kom på att man alternativt kunde använda två fjädrar som distanser. Hittade en lång, men tyckte jag kunde spara den till bakbromsstaget i något pågående eller framtida MC-projekt. Hittade i samma veva en fjäder som kunde ersätta den trasiga på en gammal sidavbitare jag lånat av svärmor, för några år sedan. Eftersom avbitaren avrostats hade den lite ojämn yta så jag plockade fram en bänkslip med roterande stålborste.
Efter det kom jag tänka på den gravrostade Bahco 8"-are jag plockade med mig från svärmor vid förra besöket. Den låg länge i rostlösare och även den behövde en omgång med stålborste. Och naturligtvis en hel drös med gamla fastnycklar, en rostig rörtång mm.
Nu öppnades det senare paketet med primärtransen som även den fick smaka på stålborsten. Men först efter avfettning och eftersom jag nu ändå höll på med avfettning så tog jag fram en låda Albion växellådsdelar.
Men nu får det bli kaffe och lite kvalitetstid på soffan med YouTube.
Som jag tidigare beklagat mig över så laddas inte husbilens startbatteri under normal körning. Speciellt inte under körning på Cruise Control.
Först när man släpper gasen (varje gång) så laddar det. Dvs kör man utan farthållare så laddar det lite emellanåt. Kör man med farthållare några timmar så tömmer man startbatteriet. Två ggr har den vägrat starta efter glassinköp på CircleK utanför Sundsvall, och ett flertal ggr på andra olika platser.
Ovan enligt beskrivning. Här har jag släppt på gasen under körning och med en gång laddar det. Dåligt nog så väljer Victron's app olika skalor så det blir lite svårare att jämföra med bodelsbatteriet (högra skalan).
(Något drar nu ur starbatteriet ca 5A kontinuerligt, under drift. Förmodligen kylskåpet, ifall inte charge boostern nu tar en del för att ladda bodelsbatteriet ifall inte fulladdat via solcellsladdaren. Dock inte verifierat att det verkligen fungerar så)
Googles AI föreslår följande fel.
Här en instruktionsvideo
Nu gäller det att komma åt att lossa jordflätan, helst utan att behöva demontera luftboxen eftersom mellanslangen är fastsatt med "engångsslangklämmor", även om det avsevärt skulle underlätta den primära åtgärden.
Lär bli en del svordomar och blodvite innan detta är klart.
Dvs kan man smörja in batteripoler INNAN man monterar kabelskorna eller skall det kladdas på efteråt som korrosionsskydd. Det är i högsta grad oklart för mig. Under teknisk specifikation står det Förtjockningsmedel: Litium och litium är ju ledande. Det är ju i.a.f inte silikonbaserat vilket vore "mycket dåligt" som en känd tokgubbe nog skulle uttrycka det. Inte är det ren vaselin heller som nog skulle kunna smörja på efteråt.
/Edit
Enligt Biltemas support:
-"Detta var vad jag hittade om detta.
Applicera
batteripolfett efter att du har rengjort och monterat polerna för att
skapa en skyddande hinna mot fukt och oxidation. Stryk ett tunt lager
över hela polen och kabelskon, gärna med en liten pensel eller tops. Det
förhindrar även att batterisyra kryper upp och orsakar korrosion"
Då tror vi på det och gör så.
-----
Jag har då en undran som anknyter till ovanstående: Jag tillverkade en elcentral för att växla inkommande el från Vattenfall till egen generator. Kablaget som Vattenfall har dragit mellan deras kabelskåp och min elcentral är av aluminium. Av den anledningen skaffade jag speciella skruvplintar för aluminiumkabel. Nu undrar jag ifall det även där skall användas pasta och av andra orsaker och ifall den pastan har andra kvalitéer...?
Idag gjorde jag en insats o demonterade jordflätan. Kunde inte se något riktigt suspekt med den.
Tyckte iofs att ena bulten lossare rätt lätt. Nåjaa, lätt o lätt, krävdes två förlängare och en led längs ner mot hylsan.
Kunde inte mäta någon resistans över jordflätan men beslöt att förstärka med att löda flätan i kabelskorna.
I ena änden var några kardeler skadade. Inte många men ändå.
Letade bland mina batterikablar och hittade en 10-kvadratare. Något klenare än flätan.
Beslöt att dubblera vid åtemonteringen. Det var nu svårdomarna och blodet började flöda.
Slutet gott men resultatet oklart. Skall provköra nästa helg.
Och nu meddelade frun nyss att allt i kylskåpet var upptinat så nu är vi tillbaka där igen. Undrar ifall det är något relä som hänger sig. Är det relaterat med laddningsproblematiken?
Det mystiska är att kylskåpet inte är inkopplat till EBL:en på de plintar som är reserverade för det ändamålet, utan någon annan stans. Men det är från fabrik...
Edit/
/Edit 2026-06-13
No change, laddar fortfarande inte som det ska, så vad göra?
Ska 1st dubbelkolla alla säkringar.
Nr2 är att det prova jag koppla bort solcellsregulatorn från bodelsbatteriet. Dvs jag frågade flera specialister ifall det var ok att koppla in den parallellt med laddboostern (DC/DC laddaren) och det menade dom är okej. Själv var jag orolig att den skulle lura laddb0ostern på något sätt.
3dje steget blir att byta startbatteriet eller anlita någon verkstad. Eller båda två.
Men nu börjar vi med att gå ut o grilla korv.
Edit/
/Edit 2026-06-23
No change, laddar fortfarande inte som det ska?
Säkringarna OK. Hittade Säkringen för D+ till kylskåpet (nere i stolpen bredvid passagerarsätet),
Ändrar inget ang laddningen om man tar ur den. Reläet, under chaufförssätet, klickar och kylskåpet växlar till gasdrift.
Provade att ta ut D+ säkringer ur EBL:en, No Change där heller.
Får åka på sommarresa med starthjälpen och köra utan Cruise Control. Ska testa med voltmeter på D+ signalen under körning och se ifall något händer.