onsdag 24 juni 2026

Förbereder

Inför sommaren. Hämtade hem pelarborren från tidigare jobbet, där den stått och samlat damm. Dom ansåg att jag borde hämta den nu och det lovade jag göra, för två månader sedan.

Nu står den iaf på gården.

Notera att den inte bara är tung utan numera även mobil.

Koordinatbodet flyttades separat. Svintungt är det (50kg enligt nedanstående länk). Testade att tappa det på foten.

Hela pelarborren borde gå på blocket. Undrar hur mycket man kunde begära? Redan ett Demanders koordinatbord kostar bara det nästan 20 papp nytt...

Sen började ruckelAudin låta lika illa som min svarv. Lagerfel på höger fram. Samma hjul där jag bytte bromsok i våras. Samma hjul där fjädern gick av och punkterade däcket för någon vinter sedan. Tror f..n att det var den sidan jag blev tvungen att byta drivaxel oxå.

Service bokad, á 6 300kr, till i morgon bitti. Tänka sig hela två veckor sedan kondensorn till ACn byttes, á 15 400kr. Dags att byta bil innan nästa haveri, om jag hinner.

Ja, förutom att nyss plongade det till och Audin vill ha service inom 500km. Undrar vad verkstaden tycker om att motorlampan tänds lite nu som då. Besiktningen gillar iaf inte sådant. Förr ggn lyckades jag inte släcka motorlampan innan o blev tvungen att byta EGU ventil o tillhörande kylare för 16 storpengar. Efter det var det kamrem o vattenpump för lika mycket till.

Men nu tänker vi positivt. Ska i stället åka med husbilen, som laddar när den vill. Och i går natt började kylskåpet jävlas igen. 

Återmonterade den extra kompressorkylbox som inhandlades härom sommaren. När kylskåpet jävlades...


Men den väger ju en hel del så en liten del kompenserades genom att byta från Alu-gasflaskor till komposit. Sparar ju 3,6kg * 2 på det men har då ett par liter mindre gas. Och gas är ju billigt i Norrlands inland, NOT.


Som grädde på moset mätte jag mönsterdjupet på husbilsdäcken. 3,2mm fram o 5,5mm bak. 
Undrar ifall man vågar köra 4500 - 5000km med dom framdäcken. Lagligt är det men inte mycket mer. Har två äldre däck med 7mm mönsterdjup. Men dom är 4-5 år gamla och annat mönster. 
Är det OK att tänka sparsamt och använda dom? Kostar ju att skifta men två nya CP däck går loss på 9 000sek, men kanske bättre det än dikessyning?

tisdag 23 juni 2026

Testar VRM

Victron har en funktion för att övervaka åt VenusOS operativet, med data från ansluten utrusning, över internet. Kan ju vara lite intressant när man väl anslutit fler enheter så att man även kan styra saker i husbilen...

 

Än så länge finns det, uppenbart, saker att  fixa. Har inte lyckats få data ur energimätaren jag kopplade på inkommande landström (och just sådan datakommunikation jag jobbade med i 30år). Startbatteriets spänning visas inte mm, mm.

/Edit. Starbatteriets spänningsvisning fungerar nu. Edit/

Sedan ett par gruvliga missräkningar:
- hade tänkt använda, en sedan tidigare oanvänd, Lenovo platta som lokal Victron display i husbilen. Det blev till intet. Hade glömt PIN-koden och fabriksreset gick inte heller eftersom det krävde det använda installationskontot som var anslutet till min gamla jobbmejl som inte längre finns. Och alla kända hack verkar vara åtgärdade i den Andriod version som är installerad.
- Makita LXT interfacet verkar inte fungera längre. Skulle göra Reset på ett par batterier men interfacet kunde inte koppla upp sig. Kan hända att det är relaterat till de USB-drivrutinsproblem jag hadenär jag skulle installera VenusOS på minneskort till RasberryPI:n.

Inget blir tydligen som man vill. Hoppas kommande sommarresa blir som tänkt. Inte ens semester har man längre.

måndag 15 juni 2026

Prototypat

(Edit 2021-06-25) 

Tänkte mig batterikonvertering av fotogenlanternorna.

Började med att testa olika plåtsaxar på en alu-plåtdetalj jag hittade i skrotlådan.

Den minsta gjorde snyggaste snitten. Fick till en passande grundplåt.

Letade komponenter och det höll på att spåra ut på en gång eftersom  jag hittade ett dåligt NiMH batter som borde konverters till LiPo och började demontera det... 

Lyckades besinna mig o letade vidare.

Hopmonterat o klart för betatest.

Alldeles för starkt sken med en 12V, 3W, G9 LED.

Skulle fungera som lanterna men det var tänkt mera som "stämningsbelysning".

Får försöka dimma ner eller hitta svagare lampor.


Kanske två LiPo celler i stället för tre, ifall det skulle fungera, utan dimmer, men då behövs andra laddkretsar.  Men förmodligen krävs andra lampor. Ev. finns svagare ifall man väljer G4 LED

/Edit, samma dag
Beställde LED dimmers, utan att först  kontrollera att mina lampor är dimningsbara.
Edit/
 
/Edit 2021-06-17 
Snabba puckar från Amazon (fattar dock inte hur det går ihop ekonomiskt att leverera till dörr)


Nu får vi se ifall jag måste beställa nya,dimningsbara, G9:or oxå eller ifall det fungerar med dom jag redan har.
Edit/ 

/Edit 2021-06-21 
Ja, inte var mina G9or dimningsbara så nu fick jag beställa sådana med, och onödigt dyra är dom enda jag hittade på Amazon, Osram.


Skulle ha baserat konstruktionen på dimningsbara 12V G4:or i stället så kunde  jag köpt dom på på Biltema. Detta börjar bli en onödigt dyr konstruktion nu. 

Nå, det blir ingen större produktion och endast för eget bruk så det få duga.

Edit/

/Edit 2021-06-24 
Går inge vidare detta. Köpte utannonserade 12V G9


Men när dom kom var dom för 230VAC. Alltså felaktig annonsrubrik.


Det är därför jag gillar att "titta med händerna" så slipper man dylikt

Nu får detta projekt vila tills jag återhämtat mig.

Edit/
 
/Edit 2021-06-25 
Men så kom jag på att jag nog redan hade några överblivna GU4 socklar liggande från gången när jag experimenterade med kallvita LED-spottar som tomatbelysning. Dom fungerar ihop med G4 LED
 
 
"Ljusrampen" som numera fungerar som belysning över verktygstavlan.
 

 Dessutom hade jag en extra/reserv G4 lampa till badrumsspegelbelyningen..
 

Gick enkelt att byta sockel i prototypen.
 

 Men dimma hur lågt som helst gick inte. Nedan lägsta belysning.
 

Dock betydligt ljussvagare än tidigare.
 
Nu skall detta CAD:as och plastprintas, i framtiden. 
 
PS. Borde batterierna även ha en BMS också, med cellövervakning, utjämningsladdning och... 
 

 

Officielt pensionär, nu ökar vi takten