måndag 8 mars 2021

Klockhobby

Fick för mig att expandera från klockasamlare till renoverare, eller "pillare".  Har scannat marknaden efter objekt.

Det är viss skiljnad, ungefär som när jag berättade för kompisen, för 30 år sedan, att jag höll på med knivhobby och gjorde knivar. "Du är ingen knivmakare , du är knivskaftare", menade han som alltid skall vara värst.

Hur som helst, köpte nu på mig några klocklik, speciellt ett som jag tänkte plocka i molekyler och i bästa fall få ihop igen, fungerande. En Ricoh om jag identifierat som serie 30 och cal. 67, med en boett 7156. 

Alltså ingen dyr sak, frakten var ungefär lika mycket eller litet.

 
Den enda intressanta är den längst ner till höger. (kanke även den översta som även den är mekanisk, resten är kvartsur.

Kollade som snabbast på Ricoh:en. Verkar vara fel på huvudfjäderna. Kanske jag lyckas gör något åt det, eller kanske  inte.


Pillade med en tandpetare på oro:n efter manuell "uppdraging" och klockan tickade på en stund.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar