torsdag 18 mars 2021

Minnen

Satt och bläddrade genom PDF:er jag sparat och hittade "Torstens motorskola - del 2". På sidan markerad som 17 finns en skiss av en oljepump.

 
Just den bilden använde jag när jag lärde mig själv rita i AutoCAD i mitten av 80-talet, i skolans datasal, på kvällstid, på fritiden. Vet inte ifall den bilden kom från samma artikel men bilden kommer jag ihåg.
 
På den tiden hade skolan just köpt in 6st state of the art IBM XT datorer med dubbla 5 1/4 floppydiskläsare och hela 10MB hårddisk! Dubbla floppydiskläsare behövdes när man skullen installera det 10-tal disketter AutoCAD leverades på

Ritade gjorde man med en Digitizer, en sorts elektronisk ritbräda där man kunde välja att rita på frihande eller markera olika symboler och placera ut dom i ritningen. Symbolbibliotek kunde man skapa, spara och göra samt skriva ut egna layouter för digitizern.

 
Senare på mitt första jobb efter skolan fick jag ansvara för företagets datadrift där det ingick ett AutoCAD system. Nu inklusive en 21" grafikskärm och en pennplotter med tushpennor som ritade på A3 translarer. Nu var datorn en Compaq 386, rena sportbilen ;)
 
Systemet var "överkomplicerat" att konfigurera på den tiden. Det skulle väljas interrupter, skiftas byglar mm för att datorn skulle klara av alla interfacen.
 
På mitt nästa jobb ansvarade jag för ett ännu större system, nu var det närmare 20 disketter för att installera AutoCAD, ifall jag inte drar till med för mycket. Där ingick även en Novelle programvara och fil-server samt flera ritstationer i näteverk. Arcnet (coax-kabel) inte Ethernet.

Därtill hade vi en bärbar dator för programmering av Landis & Gyr styrsystem. Vill minnas att det var en Osborne 1 (inte den modernare Osborne Excutive)

 
Kommer fortfarande ihåg den enda gången jag nyttjade den vid en omprogrammering av ett gammalt styrsystem för belysningsstyrningen i ett höghusområde. Satt nere i källaren inpluggad till en dataundercentral i ett automatikskåp.
 
10 IF INPUT 1 = 1 THEN GOTO 50 ELSE
20 ....osv eller hur det nu var. Rena rama Basic

2 kommentarer:

  1. Assembler programmering var ingen barnlek1

    SvaraRadera
  2. Ja och än värre när man skulle programmera mikroprocessorer direkt i maskinkod. Hålla redam på cykeltider och antal cykler per instruktion

    SvaraRadera