lördag 17 september 2022

Kanske

Hittade en kaffepanna på skroten häromveckan.

Lite bucklig var den men man kastar väl inte bort en sådan för det?

Vi närmare studie så var där ett hål i botten... Tror det var gjutfel för inte borrar man väl hål med vett och vilja.

Men inte kastar jag in handduken för det. Fram med Alutite, den har smältpunkt hälften mot aluminium så det borde vara säkert att löda tunn alu-plåt med.

Och se det gick. Märkligt nog visas lödningen mörkare än resten. I verkligheten är den ljusare än omgivningen.

 
/Edit
Tänkte göra mig ett "Trangia kokkaffe special" men då behöver jag ett lock och jag misstänker att detta inte är något Trangia. Enklast blir att köpa en kaffepanna, med lock, från Trangia isf.

/Edit2
Enligt Trangia kundsupport är det inte deras tillverkning men locket från deras stora panna 100,35 mm bör fungera. Pannans öppning mättes till 100,5

/Edit3
Och nu har jag börjat noja om hur mycket zink, eller annat, lagningen skulle kunna avge. Ifall det kunde bli hälsovådligt...
 
/Edit4
Inte Trangia enligt Trangias kundsupport

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar