lördag 29 oktober 2022

Gamla minnen

Letade grejor till mitt senaste "tankeexperiment" och hittade ett spänningsaggregat jag tillverkat i forntiden. Uppskattningsvis för över 40 år sedan...

På den tiden fanns inte fabrikstillverkat spänningsaggregat ens i tankevärlden. Eller jo, men ekonomiskt fanns inga möjligheter att köpa sådant.

En preliminär besiktning ger vid hand att aggregatet har jordplint ut men att stickproppen är ojordad !!

Tänkte "no guts no glory" och bytte stickpropp till jordat och spänningssatte, och det fungerar.

Med tanke på tillverkaren så är det väl tillräckligt nära. Skiljer "bara" 11% 😐

/Edit. Ingen vidare procenträkning det där. Borde ju bli ca 14,5%

Ökade till max spänning? och där var resultatet mera exakt.

Kollade bakpå. Gissar att effekttransistorn är en 2N3055 så några större strömmar är inte att vänta ur det spänningsaggregatet. Gissningsvis runt 2A max med tanke på transformatorn. Enligt databladet skall den klar 15A kollektorström men knappast i denna konfiguration

Öppnade underverket för en visuell inspektion

Ser att:

  • Hela aluminiumlådan är egentillverkad/-bockad, även kylflänsen som jag aluminiumsvetsat (med gassvets) som integrerad bakdel i chassiet.
  • Transformatorn har jag lindat om för önskad spänning
  • Shuntmotståndet för visarinstrumentet har jag också lindat själv
  • Gissar att resten mest är återvunna komponenter 
  • När jag tittar från andra sidan ser jag att jag även gjort kretskortet själv.

 
/Edit
Fortsättning följer, för detta kommer undersökas närmare. Spänningsaggregatet är även försett med strömbegränsningsfunktion. Gissningsvis då mellan säg 50mA och tidigare nämnda 2A. Finns en omkopplare på fronte som jag inge rikt vet vad den är till för, Skall undersökas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar