måndag 31 oktober 2022

Upplyst

För många år sedan köpte jag fyra stycken LED-strålkastare på skroten.

Tanken, på den tiden, var att konvertera strålkastarna till en ljusramp för växtbelysning (ställa in mest blått / rött ljus) eftersom jag då pysslade med chiliodling.

Numera har jag andra prioriteter, nu behöver jag belysning när jag går med hunden runt kvarteret på kvällarna så jag letade fram elektroniken. (strålkastarna låg isärtagna i en låda)

Jag kommer inte att behöva vare sig nätaggregatet eller styrelektroniken i det utförande jag ser framför mig. Full effekt åstadkoms med 24-27V, parallellt, till varje LED-kedja, RGB.

För att skapa ett lämpligt batteripack av de tillvaratagna, återanvända, li-ion batterier jag har så behövs 7st celler i serie för att åstadkomma ett lämpligt batteri. Bygger man med två parallella battericeller så hamnar man på ett ca 3,5-4Ah batteri och det lär duga. Räknar man lågt, 24V & 3Ah, så hamnar man på en kapacitet på 72Wh och strålkastarens förbrukning är specad max 30W (inklusive förluster i spänningsaggregatet och styrelektroniken) så då skulle man klar minst två timmar på en laddning

Ljusstyrka då? Strålkastaren består av 7st 3W LED vilket borde motsvara ca 100W i gamla kända mått. Men hur bra det blir som strålkastare återstår att se. Linserna har en spridningsvinkel på 40° (typ som spotlight)

Men för att bygga ett batteripack blev jag tvungen att beställa ett 7S BMS-kort

Men detta stökar till det lite för jag vet av erfarenhet att måste jag vänta för länge på komponenterna så svalnar intresset och projektet läggs i träda.

Men under tiden kan jag åtminstone bygga det erforderliga 28-30V spänningsaggregat som krävs för att ladda ett sådant batteripack via BMS-kortet.

Forts följer...

De återstående tre strålkastarna då? Ja inte vet jag. Jag råkar nu vid ett senare tillfälle hittat ett enkelt DMX mixerbord på skroten så jag kanske bygger något skoj av det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar