lördag 11 mars 2023

Batterifel

Skulle slipa fronten på mitt elfördelningsskåp. Hade epoxilimmat en aluplåt, på insidan av dörren, över alla onödiga hål och öven fyllt igen dem med epoxi från utsidan.

Så fort jag startade excenterslipen så dog 18V batteripacket, ett av de två noname jag köpt billigt på eBay (egentligen tre för ett av batterierna var dött redan från början men jag fick ett ersättnigsbatteripack). Pluggade in det andra som borde varit laddat men det var rätt dött det med. Hade något intermittent fel, iaf mätte jag batterispänningen till 15V.

Öppnade och mätte etta cellparet till 0V, eller närapå. Demonterade cellerna och kollade på beteckningen som anger att cellerna skall vara 2A per styck (därav anges det 4A på batteripacket)

Letade fram två matchade ersättningsceller bland min samling av tillvaratagna och testade battericeller. 1806mA får duga. Misstänker att jag inte får bättre resultat ifall jag testar dom andra cellerna i batteripacket. Plockade även fram min nya 75W lödkolv jag köpte på Kjelles Prylar i Enköping förra helgen. Den verkar nästan vara helt "ny" av döma av det obefintliga slitaget på lödspetsen.
Jo jag har redan flera lödkolvar med olika effekt men den kostade inte mer än 20kr, kunde inte låta bli.

Slipade till och förtennade lödspetsen. Lödde fast battericellerna och nu fungerar batteripacket igen.

Notera att batteripacket helt saknar BMS (Battery Management System). Därför var det så billigt förutom att battericellerna var av dålig kvalitet.

/EDIT Vänta nu, jag borde ju kunna tillverka en egen batteriladdare med intern BMS. Har ju sådana kort liggande. Eller har jag inte tillräckligt med projekt redan... EDIT/


Borde egentligen fixa till det andra döda batteripacket på en gång när jag har farten uppe. Eller så skiter jag i det och korkar en vinare.

På tal om batteri, blev tvungen att ladda batteribilen i Enköping. Eftersom det inte fanns någon ledig laddstation vid gyllene måsen, vid statoil, så åkte vi till Tesla Supercharger, på andra sidan E18 vid Diners. Där fanns det lediga laddstolpar, men hu vad dom förstår att ta betalt 5kr 75öre per kW. En snabb kalkyl ger vid hand att med nuvarande dieselpriser så hade jag med gamla fossilbilen kommit exakt lika lång för samma penning... nästan.

 
/EDIT Kukens Biltema, färgen ur burken & på korken stämmer inte alls överens med färgen på burken. Brunröd, MY ASS! Jag hade förväntat mig en mera Faluröd färg.


Vad gäller 3:e batteripacket så hittade jag det felet på det oxå. En sketadålig lödfog. Nu fixad.


Har köpt batteripack på eBay tidigare, från annan leverantör. Mycket bättre kvalitet. EDIT/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar