/Edit
har funderat o reviderat texten
Edit/
Kom att fundera på en sådan där nödstartare. Ponera att man spelat radion i husbilen, för länge, som går på startbatteriet, vilket har hänt. Och behöver nödstartshjälp.
Kan tycka att kablarna ser lite klena ut för nödstart så jag kollade på data.
100 ampere, varifrån ska man få det? Jag har iaf inga sådana batterier. Säg att ett 5Ah batteri ger momentant o kortvarigt många A innan det havererar? Kablarna ser ut att vara runt max 4kvadrat o väldigt korta så dom klarar väl sig kortvarigt utan att smälta.
Ska bli spännande att testa detta. Har en släckare att ha brevid. Dock ingen som klarar LiPo batteribränder.
Finns ett flera som testat detta, på Youtube. Utan sofistikerad "snabbstartaradapter" och det fungerar med varningar om överspänning mm.
Nu underar jag nu ifall jag skulle bygga en rejäl 12V batteribank av de många tillvaratagna LiPo celler jag har. Men då är frågan hur en sådan batteribank skall laddas "på vägen" sas utan att bränna upp bilens generator.
Kanske via separat DC/DC laddare (kopplad till endast solpanel)? Kanske det räcker med ett lite kraftigare BMS-kort. Och när jag tänker på det har jag redan byggt ett lite kraftigare 12V batteri... för att driva elmotorn till kanoten.
Fast då kan man inte använda 40A BMS kortet för att ta ut startströmmen utan endast för skydd vid laddning.
Vid närmare eftertanke är nog detta ett ickeproblem i en husbil (med solpanel). Dvs bodelsbatteriet kan användas för nödstart.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar