Eftersom det nu droppat in brev om besiktningstider (mest för en av motorcyklarna), sen nyår ungefär, så trodde jag att den vid det här laget hade körförbud. Kollade upp det idag och jag får köra en och en halv månad ännu innan den måste besiktas.
Bara att konstatera, att iom avregleringen så poppar besiktningkontoren upp som flugsvampar och priserna stiger. Med priserna dom tar, nu ca 550 kr/10 minuters jobb (3300kr/h), så förstår man att det finns många lycksökare. Säg att dom kan processa ett 20 tal fordon per timme ,i en hall. Vilket då ger en inkomst uppemot ca 90 000 kr /dag (2,25 mille i månaden). Oaktat hallhyra och utrustning samt personalkonstnader så bör det gå med bra vinst, tills det blir för många besiktningskontor (därav all reklam?).
Snart är det dyrare att besikta bilen än garnityret. Dessutom, jag har bara en mun men rätt många fordon. Märkligt lika är prissättningen också, det skiljer inte många kronor mellan de olika företagen.
Det finns ingen brist på besiktningskontor i söda delarna av stockholmsområdet.
Kan man inte fylla orderböckerna på annat så så kan man alltid kräva ombesiktning av en del av fordonen.
449 kr på Dekra i Borlänge i veckan.
SvaraRaderaHar tyvärr inga vinterdäck till den hojen...
SvaraRaderaSamma med mina bilar. Dom tjatar om att jag ska besikta 3 månader innan ordinarie tid. Dom måste ha kris.
SvaraRaderaPrecis, och MC och fordon som oftast bara används sommartid besiktigas ju med fördel på hösten straxt innan dom ställs undan. Då är det bara att köra när våren kommer, om den kommer. Nu har dom ju lovat kallare och kanske snö.
Radera