tisdag 30 oktober 2012

Benstomme



Eftersom jag nu börjat "intressera mig" för vikter och sånt så kollade jag upp en såkallad BMI-kalkylator på nätet. Enligt den är jag 2cm eller 2kg på rätt sida om fetmagränsen.

Ja enligt någon vetenskaplig skala så går det en gräns mellan övervikt och fetma vid ett kalkylerat BMI på 30. Det tror jag inte går att precisera utgående från endast de två kriterierna. Jag har kraftig benstomme, som det brukar heta vid förnekelse :D




Kraftig benstomme vet jag inte om det är något som påverkar vikten nämnvärt ifall man räknar procentuellt. Just procentuellt så består man ju till största dela av vatten. De två andra komponenterna som jag räknar med är fett och ben. (kanske kan ersätta fett med muskler "till våren")
Rent filosofiskt kan man ju anse att det bara är två komponenter, öl och ben.

Filosoferar man vidare så måste ju ben väga mer än fett. Dvs. ben sjunker men fettet flyter på vattnet så rent teoretiskt så är är ju fettkomponenten obetydlig i viktsammanhang. Varför ens bry sig!?

Att banta bort fettet verkar ju fungera sådär (inget jag provat själv men jag har observerat).
Undrar ifall det inte är bättre att lösa upp fettet med alkohol. Ju starkare blandning ju snabbare verkan. Kanske sprit inte löser fett, kan vara där det gått fel?

Avslutningsvis så är det tydligen värre att ha mycket bukfläsk än att ha (vara?) ett stort arsle.

90,01kg => BMI 29,4

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar