tisdag 8 mars 2022

Aj då

Jag "preppar" vidare. När nu solen börjat titta fram så tänkte jag aktivera mitt solcellsexperiment igen, som varit i träda en massa år. Var inne på Jula att köpa flera nya celler från men så kunde jag hejda mig i sista stund.

Halverade i stället antalet batterier i batteribanken. Dom övertaliga batterierna får gå till skroten. Dom betalar 5,50kr per kilo för batterier så det blir en 100-lapp per batteri, att köpa något annat skrot för. Och mera batterier får jag snart, gratis, när dom byter ut batteribanken hos någon av våra kunder.

Solcellen monterades innan friggeboden byggdes och när jag tittade kl 12.00 i söndags så var det inget vidare. Blir kanske lite bättre framåt sommaren men då förmodar jag att något träd utvecklar löv i stället.

Blir till att göra om, kanske montera som solskydd ovanför fönstret, men det får vänta tills det blir lite varmare ute eftersom jag är lite frusen av mig.

Sen hittade jag ett yxhuvud till, från ett rostigt yx-lik jag lånat hos svärmor. Eftersom det är från en Fiskars 1133 så passar inga köpeskaft så valet är att börja hyvla någon asp eller björk eller kompromissa med köpseskaft. Valde att kompromissa och det innebar lite felaktiga vinklar. 

Eftersom yxan förmodligen hamnar på sommarstugan där den kommer att användas av gemene man så spelar det ingen större roll. Jag räknar inte med någon längre livslängd på skaftet där. Dessutom var yxhuvudet (eggen) så anfrätt av rost att jag inte iddes lägga mycket krut på det hela.

Nu börjar yxorna ligga lite överallt så jag letade fram något ställ som räddades, omonterat, ur containern när lokala leksaksbutiken flyttade. Av dom bitarna och en bräda som sparats från barnens högsäng skall nog kunna bli något, så småningom.

 
 
EDIT
 
Tips från coachen hur en finländsk skogsyxa skaftas, i detta fallet med ett yxhuvud från Billnäs.
(tror inte jag är helt fel ute med Fiskars-skallen här ovan)
 
 

2 kommentarer:

  1. Nja,den där yxan hugger man sig ju i foten med. Lämna den utanför huset till inbrottstjuven.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det så illa? Jag skall genast gå och prova.

      Radera