fredag 4 mars 2016

Strängat

Letade reda på min gamla konfirmationspresent, en gitarr av för mig okänt märke, spansk Ritmo, modell T-1. Den har levt ett hårt liv efter att jag gav upp försöken att lära mig spela på den


Endast två strängar hela. För att sysselsätta mig köpte jag nya strängar och strängade om den. Borde byta stämskruvar oxå. Kanske sonen kan öva lite på den.

Kommer ihåg hur värdelöst det var att försöka stämma gitarren med minimal gehör och en stämpipa. 


Nu för tiden är det bara att ladda ner en app på telefonen.

Nu sneglar jag lite på moderns gamla Munkers Minor gitarr. Alltså tillverkad innan dom bytte namn till Landola. Den har serienummer på 521 så troligtvis tillverkad ca 1946


Med sina stålsträngar är den mycket "tungspelad", vore nog mest lämpad som slide-gitarr.

3 kommentarer:

  1. Minor är tillverkad 1957 - 1958

    SvaraRadera
  2. Jag försökte alltså datera gitarren via serienumret och Landolas hemsida. Ringde min mor och hon menade att gitarren beställdes hos Mattsons och att hon fick den 1953 +/- 1 år.

    Pratade nyss med svärmor som påstod att hon fick en Landola gitarr i mitten på 50-talet. Men det borde ju vara en Munkers också ifall det var så tidigt. Vd det är får jag undersöka vid nästa besök.

    SvaraRadera
  3. Senare "forskning" ger vid hand att nummret inne i gitarren möjligtvis är serienummret inom tillverkningsåret. Se senare inlägg Munkrarna.

    SvaraRadera