måndag 14 november 2016

Försäkring

Bloggaren har en gammal Honda CB450 undangömd, i fd östra rikshalvan, som han plockar fram någon dag i året som mest. För att det skall gå lagligt till så måste den ha en försäkring. Besiktning behövs däremot inte mer än en gång per MC, eller så var det iaf tidigare. Numera skiterhan  i sådant,  även i Sverige.

Pga reglementet kan man i Finland inte ställa av en MC mer än ett år åt gången utan att lämna in registerskylten. Av den anledningen ställs fordonet automatiskt på en gång i året av försäkringsbolaget. Missar man att i god tid ringa upp försäkringsbolaget och förlänga avställningen  så blir det till att betala.
Eller så kunde man göra tidigare. Nuförtiden har man "förbättrat" av-/påställning så att man kan utföra det själv via internet och "bankkod". Har man inga finländska bankkoder måste man skicka fullmakt till någon pålitlig person som lokalt kan gå in till försäkringsbolaget och ställa av fordonet.

Missar man påställningen så kostar det, i klass med när man får försäkringsföreningen på sig i Sverige. Iaf så känns det så. MC-försäkringar i Finland är ohemult dyra och man tar ingen hänsyn till att fordonet är ett museifordon och i stort sett effektlöst. Ifall det inte är försäkrat som museifordon men då skall det besiktigas av någon övernitisk besiktningsman som påpekar "den där skruven var inte kromad på den årsmodellen" eller "den årsmodellen kom inte i den färgen" osv... Detta skulle åtminstone kräva en omlackering till rött, brunt eller olivgrönt.



En 70-tals CB450 som hos Folksam i Sverige kostar 2316kr/år i trafikförsäkring kostar hos Folksam i Finland enligt nedan, och där kan den försäkringen inte anses vara dyrast. Den jag nu har är dyrare...


Nå, jag skulle inte anlita Folksam i det fallet i Sverige heller för här finns andra alternativ.

1 kommentar:

  1. Det är tydligen inte bara i Sverige vi har jobbig fordonsbyrokrati.

    SvaraRadera

Pensionsnedräknaren