tisdag 24 april 2018

Negativ

För länge sedan, när jag var i 15-årsåldern, hade jag en massa intressen. Varav ett var fotografera och framkalla.

Hade fått tag i farfars gamla kamera som använde sig av rejält bred film. Negativen blev cirka 90x60mm och passade utmärkt att framkalla till papperkopior utan att behöva förstorningsutrusning.

Naturligtvis i svart-vitt, något annat mörkrum än potatiskällaren stod inte till buds varför framkallning av färgfilm blev för koplicerat. Eller jo, det var på gång men så blev mopeder & brudar mera intressant.

Häromdagen dök det upp en ask med negativ och jag tänkte att med modern apparatur borde negativen kunna "framkallas" rätt så behändigt.
 

Tog ett av negativen och tejpade upp det på en bit skrivarpapper som sedan i sin tur tejpades på skrivbordsbelysningen.


Fotograferade av det gulnade negativet med mobilkameran
 

Ändrade till svart-vitt i mobilkamerans fotoeditor


Varefter jag valde "negativ"


O vips framträdde grabben från andra sidan gatan. Nu kan man välja att jobba vidare med ljusstyrka och mättnad ifall man tycker det behövs.

Det här var ju lite skoj. Kanske jag skall förbättra "utrustningen" och börja digitalisera gamla negativ.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar