fredag 25 november 2022

Vinnare?

 Efter över ett års väntan var det nu min "tur" (för någon vecka sedan).

Flaskan kunde gott ha innehållit alkohol eftersom jag ändå inte inte får köra bil innan 1:a kvartalet nästa år.

Å andra sidan har bilen pekskärm med massvis med funktioner så jag kan sysselsätt mig med den + tillhörande app i smartphone:en, i några månader.

Borde nu snabbt beställa en laddbox och installation, innan regeringen tar bort bidragen för det med. Enligt bilförsäljaren sålde dom tresiffrigt, på hans arbetsplats, dagen efter att det meddelades att elbilsbidraget skulle tas bort...

För tillfället laddar jag med den medföljande "nödladdboxen" via 10A enfas stickpropp och det går lååångsamt. Håller på och installerar ett 16A trefasuttag för att snabba upp det hela, lite, men det måste nog till en laddbox med lastbalansering å det snaraste. Kanske skulle bygga en själv med delar från OpenEVSE för det skulle kosta ca en 3:djedel mot en "köpebox" och då räknar jag efter bidraget från staten.

Liter rolig benämning "laddbox", man kan lätt vilseledas att tro att det handlar om en laddare, när det i själva verket handlar om en sofistikerat strömbrytare. Laddaren sitter ju integrerad i bilen. lite som att kalla Amal för förgasare när det handlar om en avancerad bensinkran)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar