onsdag 10 maj 2023

Sidopyssel

Sitter och väntar och "övervakar" serverbyte hos en kund. Passa samtidigt på och tittar på ett eget sidoprojekt. Datakommunikation med en solcellsregulator.

 

Från vänster: Spänningsaggregat till 4G gateway (den med lysdioder), solcellsregulatorn och lilla MC batteriet som är kopplad till regulatorn. Data kan ses i gatewayens webserver eller skickas via nätverk eller mobilnätet till annat ställe för att visas och bearbetas vidare.

Tyvärr måste det till mera grejor, upptäckte jag, för det behövs även en elektrisk gränssnittsomvandlare mellan RS232 och TTL logiknivån, dvs mellan gatewayen och solcellsregulatorn. (och en spänningsomvandlare från 12V till 5V till TTL omvandlaren)

Upplägget kan te sig något överkomplicerat men det är det egentligen inte och kan slimmas lite, när väl funktionen är säkerställd.

Sen kan man ju undra varför jag skulle behöva kommunicera med omvandlaren överhuvudtaget?
Jag är väl lite intresserad av att logga ström och spänning och effekt samt övervaka laddningsfunktionen överlag. Intressantast är väl ändå att få det att fungera...

Laddningsregulatorn, en :


 Dessa värde hoppas jag kunna läsa ur den, så småningom.

 
/Edit 2023-05-17
Häromdagen meddelade Amazon helt oväntat att min order av diverse elektronik hade avbrutits. Kontaktade deras support men där kunde dom inte säga varför... Blir till att handla på eBay då och vänta länge på leverans och importavgifter och hoppas att Posten inte slarva bort paket efter det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar