måndag 8 maj 2023

Mera gas

Nu är det växlingsbart, snabbt. Dvs byte av regulator o gasolflaska till grillen via snabbkoppling. Vanlig svensk regulator alternativt den mera ovanliga flaskan i Sverige, H11, men desto mera vanlig i resten av Norden.


snabbkopplingar för gasol.

Gillar egentligen inte sådana slangklämmor men har en sådan röra bland mina saker att jag kunde inte hitta Perma-Quick klämmorna. Hittade inte ens tången.

Sen forskade jag i hur mycket gasol man som privatperson får transportera ( i husbil/-vagn) . Och tydligen går gränsen vid 60 litet för löstagbara flaskor. Har man fast monterad tank så gäller helt andra mängder. Tycker mig minnas siffror på straxt över  2000liter...

Tillbaka till gasolflaskor. Den vanliga gränsen som nämns är "max två P11 flaskor" vilket i praktiken skulle motsvara ca 52,4 liter. Men då tänker jag som så. Väljer man i stället två PC10 plus en PC5 så landar man på 59,8 liter vilket klarar maxgränsen på 60, med god marginal.
 
/EDIT  2023-06-01
Efter mera information så har jag reviderat enligt följande:
Fyllnadsgraden i en P11 är alltså 22liter och resterande volym används som expansionsutrymme

För PC10 blir det då 20liter. Tar man det gånger 3 blir det 60 liter, så min tolkning är då att jag får ta med mig 3 fulla PC10:or. vilket ju är mer än vad jag räknade här ovan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar