måndag 13 november 2023

Brandsäkert

Hade drabbats av fågelkvitter i bromspedalen så jag körde till bilhandlaren för kontroll. Under tiden jag väntade på åtgärd gick jag runt i hallen och kollade på utbudet, närapå 100% batteribilar.

Kollade av nyfikenhet även på säkerhetsutrustningen, ifall av brand.

Dristade mig att fråga personalen ifall dom tyckte det var ok, och fick veta att dom har minsann adekvat släckutrustning.

Tänkte att det tror jag inte alls på, så jag kollade upp vad If tycker och dom tycker inte lika som personalen på bilförsäljningen.
 

Nå det räcker väl knappast med en liten handsläckare ifall ett bilbatteri skulle tända till.

Hade förresten en diskussion med en bekant som bestämt "visste" att batteribilar minsann brinner mera ofta än fossilbilar. Något jag hade svårt att tro på. Så naturligtvis gjordes en liten efterforskning och fick fram statistik som höll med om min uppfattning.


Sen tror jag nog att en batteribrand kan vara värre att släcka än en bensin-/dieselbrand, därav mitt intresse av släckutrustningen. 
 
Borde ha en AVD eller Lithiumsläckare hemma, i närheten av mina batteriexperiment.

/Edit
Angående nomenklatur. 
 
Ovanför släckaren som har beteckningen CO2 står det Kolsyra. Och ja, jag vet att den typen av släckare kalla både Kolsyra-&Koldioxidsläckare. Men varför, det är ju två helt skilda kemiska föreningar? (jag brukar använda utrangerade koldioxidsläckare,CO2, som skyddsgas vid MIG-svetsning. Gissar att Kolsyra, H2CO3, inte vore lämplig "skyddsgas" dvs CO2 löst i vatten H2O)
 
Ovanför den andra står det Vatten, men på släckaren AF. Ok att A står för vatten (med tillsats) men F står ju för fettsläckare och borde därmed innehålla någon specialtillsats för jag har iaf fått lära mig att inte försöka släcka fett-/oljebränder med vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar