torsdag 23 maj 2024

Svarten

Fixade lite med gamle svarten idag. Började med att tömma oljan ur vevhuset. Den våtsumpar ju så all olja hade samlats där. Inga metallspån på magnetpluggen så det var just det enda positiva.

Demonterade oljefiltret. Enligt anglofilerna ska det vara Champion H101 som är bästa filtret för mig. Många som tror att man måste köra med rak 30 olja oxå... så står det ju i manualen.

Biltema bensinslagarna å bensinfiltren var bara att kasta, torrsprickor o krympta packningar. Naturligtvis köpte jag ändå nya från samma ställe.

Metzeler däcket hade även det dött torrsprickedöden. (Bromstrumman var full med rost, även de oljeimpregnerade bromsbackarna var rostiga).


Bakdäcket,"bakelitpucken", jag haft i snart 40 år verkar vara odödlig. Hade ont om pengar på den tiden och hittade ett däck som var 400sek billigare än nästbilligaste. Snart dags att byta?

Får göra en resa till Wheeler Dealer, ifall jag hittar någon tid när han har öppet.

Beställde även lite delar från Filippinerna häromdagen. Spännande att se ifall dom kommer å vilken kvalitet dom håller... isf.
 
/Edit 2024-05-27
Kjell på Wheeler Dealer tyckte nog att mitt spruckna däck kunde duga, det tyckte inte jag så han fick byta till ett likadant, utan spricka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar