fredag 14 juni 2024

Fläkteri

Eftersom en i famljen lider av återkommande "värmeböljor" så blev det bestämt att husbilens bakre taklucka skulle ersättas av en fläkt.

Medhjälp av en fönsterkittspade och en blompinne och starhjälp av värmepistol lossades limmet eller tätningsmedlet eller vad man nu kallar den svarta geggan.


Lite puts och på med mera gegga så satt flänsen och sedan fläkten på plats.



Här i uppfällt läge.

Efter det tillverkning av mikroplast när undre flänsen skulle anpassas.


Tröstar mig med att eftersom jag aldrig spelat fotboll eller utövat idrott på konstgräs så anser jag detta vara miljökompenserat.

Här fläkten undrifrån utan inre fläns med elledningen dragen i innertak. Hade tänkt mig dra elsnöret inne i skåpet men pga konstruktionen av husbilen så gick inte det.


Fortsättning följer så fort jag fått tag i lämplig kabelkanal.

/Edit "dagen efter"
Hittade tillräckligt lång kabellist och lämpligt ställe att sno el.


Strömbrytaren för ljusrampen fick bli inkopplingspunt. Det råder förvirring ang. kabelfärger. Fläktens + är svar och - är vit. Kabeln jag använde var röd (+) och svart (-) och färgerna vid strömbrytaren blå (+) och brun (-)...
 

Nå, nu fungerar det och blev en sisådär-snygg installation.

 
/Edit 2024-07-03
 
Fläkten känns inte helt tät, alltså luft-/vattentät, när luckan stänger så nu undrar jag fall det skall vara så eller ifall jag missar något. Vågar man spola av taket? Förra helgens utlovade skyfall uteblev. Det hade varit ett bra test.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar