söndag 27 januari 2013

Röd-isch

Besökte idag MC-mässan, som jag tyckte (i motsats till kommentarer jag läst) att var riktigt bra.

En av höjdpunkterna var den CR750 som MC Collection hade i sin monter. Till min förskräckelse överstämde inte färgen med den rödorange nyans jag uppfattat att Team Hansen använde, alltså gräsklipparorange.


För många år sedan gjorde jag en noggrann efterforskning angående den exakta nyansen, i vilken Team Hansen's CR450:or var lackerade. Utgående från utsagor från själve Bob Hansen och nuvarande managern för Tem Hansen Honda, Terry Naughtin, fick jag fram ett färgprov som sedan via Akzo Nobel omvandlades till vetenskaplig färgkod.

Antingen är hela min efterforskning värdelös eller så lackerades inte alla CR750:or i samma nyans. Dessutom var ju denna lackerad i någon sorts metal flake, eller åtminstone på silver (flake) botten.

Å andra sidan, CR450 lackades i USA i ett "garage" och CR750 lackades i Japan i en fabrik så varför skulle det vara samma nyans eller likna överhuvudtaget?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar