söndag 23 juni 2013

På lånad tid?

Efter förra veckans "road race" så beslöt jag att kolla oljan i framgaffel. Allting kände väldigt svajigt så att säga.

Började med höger gaffelben och där var nog vatteninnehållet rätt högt eftersom oljan såg väl mjölkig ut. För att snabba på tömningen lossades toppmutter. Döm om min förvåning när hela stången följde med. Den borde ju ha suttit fast i dämpningen.

Att börja öppna gaffelbenet när jag har en nyrenoverad gaffel stående kändes inte rätt så nu tog jag tag i saken och började demontera gaffeln. När det vänstra gaffelbenet lossades fick jag lite svettbrytningar och olustkänslor.  Det hade inte behövts mycket innan framhjulet valt en annan väg.


Inte konstigt att det inte kändes rätt i svängarna.

3 kommentarer:

  1. Du har tydligen mer att tillföra innan det är dags att ta ned skylten.
    Vilken makalös tur!

    SvaraRadera
  2. Hej

    I also have your fear!
    I had a similar problem in my youth.
    It was a MZ RT 150 cc
    It was broken like your bike.
    And I welded it.
    I ride the bike very often.
    But always with fear.

    excuse my non-existent Swedish
    and my bad English
    regards Johannes

    SvaraRadera
    Svar
    1. Well, my german is not any good eiher so one could say we are on even terms.

      Radera