lördag 8 november 2014

Batterier

Gjorde en snabbvisit i mitt lilla utrymme i lördags för att fixa lite med batterier.


Det 9,5 år gamla bilbatteriet upplevs inte riktigt så fräscht som jag först hoppades men å andra sidan är "upplevd batteristatus" lika exakt vetenskap som att uppskatta hastigheten på en bil som kör förbi. 

Efter ett dygn med en gammaldags batteriladdare* och fyra dygn med min Optimate laddare sjönk polspänningen snabbt från 13,6 V till 13,1, när jag kopplade ur laddaren, vilket jag tyckte vara lite lågt men det kanske det inte är. På södag kväll var spänningen nere i 12,6 V. Alltså 2,1 V per cell vilket skulle indikera fulladdat för ett gammaldags batteri men kanske inte för ett SLI. Beror helt och hållet på vilken teknik som används i batteriet. Jag ska övervaka nivån ett par dagar ännu. Sedan köra en vecka med desulfatorn så får vi se hur batteriet reagerar.

* Gammaldags batteriladdare är inte optimalt på SLA/SLI battrier eftersom det är risk att de kokar ur vatten ur batteriet pga för högspänning/ström

Efter det kopplade jag den modifierade UPS:en till ett par batterier så nu har jag 230V att tillgå med ca 950W (1400VA) under hyfsat så lång tid, vid nätfel. Skall provköra så jag får en uppfattning om tiden men hoppas på en timme på full belastning. (den beräknade tiden kunde man ha fått ut direkt ur enheten bara jag hade kopplat upp datakommunikation mot UPS:en)



Fixade även underhållsladdning till de batterier som skall till sommarstugan. Tungan rätt i mun så man inte kortsluter i misstag, för det vill man inte vara med om. 


Tror jag skall ta och säkra upp med ene eller ett par tre säkringar från hovleverantörern








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar