tisdag 26 maj 2015

Bokmal

Nu blev det en ytterligare vinst på auktions-siten.

För en ringa penning (inköpspriset mindre än 1/6 av fraktkostnaden) mättade jag det akuta behovet av Lars Widding. Iom förra inköpet har jag nu dubbel uppsättning av 1:a delen i Sorundasviten så den kan jag skänka tillbaka till loppiset eller första bästa som visar intresse.


Trodde initialt att jag köpt alla 4 delarna i Sorundasviten men den 4:e boken skall heta Svanesång och inte Då tystnar sången

Inte var det ju hela Karolinersviten heller utan 2 av 4. Saknas gör De fyra ryttarnas tid och Den siste Karolinern.

Detta medför ju att åtminstone tre böcker till måste införskaffas. Och sen så har jag ju 1 av 3 böcker i serien Svenska äventyr...


Och i förra natt så fortsatte jag med boken jag hade glömt på hälft.


I den hittar man både ett som annat guldkorn. T.ex. berättelsen när Kulneff  och hans kosacker kom över isen och iland i Grisslehamn i sin jakt på Von Döbeln och hans män som två dagar tidigare marscherat över isen från Åland. Båda kända från finska kriget och Fänrik Ståls sägner. Allt med relevans till tidigare bloggat

En annan intressant historia är om tillkomsten av Calle Schewens vals. Omfattande Taube, Pelarordern (Den oomkullrunkliga pelarorden), Albert Engström Carl von Schewen, m.fl. 


Undrar ifall det är en medveten felstavning eller en gammaldags stavning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar