lördag 5 oktober 2019

Tryck & pys

Började serva pneumatiksystemet till en av fruns symaskiner. Kompressorn gick kontinuerligt och det pös eller pyste (?) under bordet.

Vid en närmare kontroll konstaterade jag läckage först mellan tryckregulatorn och dimsmörjaren sedan även spricka i  sprängkåpan på dimmsmörjaren.


Demonterade tryckregulatorn och tittade närmare på "katastrofinstallationen". Finns lite grejor som skall byggas om och fästas på montageplåten. Sen kan man ju undra; först har jag en tryckregulator på kompressorn, sedan en tryckregulator på symaskinen och ytterligare en tryckreducering på slangen samt en avstängningsventil innan den pneumatiska solenoiden för backen.


Största problemet nu är att lista ut hur slangkopplingarna fungerar så jag får isär dom.

Tror även jag skall ta och se över kontakterna till motorns kopplingspanel.


Edit
Aj då. Detta såg jag först när jag granskade bilderna jag tog.



4 kommentarer:

  1. pneumatisk symaskin? ny blev jag lite nyfiken
    slankopplingarna är enklare bara tryck in ringen runt slangen ihop med slangen och dra ut den bara

    SvaraRadera
  2. "Semipneumatisk". Det är nog en servomotor som driver maskinen men det är tryckluftsassisterad fram/back samt fot upp/ned.

    Dom silverfärgade slangkopplingarna, med ringen, känner jag till men det är dom svarta vid det pneumatiska reläet jag inte begriper mig på.

    SvaraRadera
  3. dom svarta funkar på samma vis ta en U-nyckel eller nåt och tryck in röret runt slangen
    vad syr man på en maskin med sånna finesser?

    SvaraRadera
  4. Man syr vad man kan 😉
    Skämt å sido, det är en gammal industrisymaskin så den klarar av både lite grövre tyger och läder.

    Lade etiketten "symaskin" på tidigare inlägg i ämnet.

    SvaraRadera