onsdag 8 juli 2020

Laddad

Noterade att jag har massvis med SMF och andra bly-syrabatterier som behöver laddas / underhållsladdas. MC-batterier inräknade.

Rotade runt i skrotlådorna och började tillverka ett par prototyper till enkel laddare.på ett experimentkretskort. "vanligt folk" prototypar valigtvis på Breadboard först men jag fegar inte.


Hittade komponenter till 10st laddare, förutom spänningsregulatorerna. Jag vet att jag har köpt ett 10-tal nya så det ger sig bara jag letar lite.

Faller detta väl ut och laddarna fungerar som tänkt så skickar jag efter kretskort. Finns en del företag som tillverkar 10st för $2, så det är inte oöverkomligt.

Tänker mig ett lite kralligare spänningsaggregat som matar 10st laddare. Laddarna underhållsladdar batterierna med ca 0-1A. Prototyperna är beräknade att ladda med max 0,6A eftersom det var sådana motstånd jag hittade till strömbegränsningen, i skrotlådan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar