måndag 21 september 2020

Amatör

Rotade runt bland mina gamla grejor och hittade en burk jag byggde i 16-årsåldern när radioamatörintresset var på topp.


Skulle ju ha varit bra idé att lägga en ritning inne i lådan så man hade haft lite mera information om spänningsmatning och tänkt funktion generellt.


Så mycket vet jag att det är en mottagare för 80-metersbandet (3,5-3,8MHz). 

Volym och strömbrytare är märkta med funktion. Frekvensväljare och högtalarutgång kan jag identifiera. Sen är det lite oklart vad ett par av rattarna har för funktion (gissar på brusreducering och finjustering av frekvens)

Skall nog ta och köpa eller bygga en discone-antenn och prova mottagaren.

Edit.
Discone för 80m blir för stor och trådantenn blir för lång, får hitta annan lösning.
Kollade på IC-kretsarna och 10V är max för den som tål mindre. Utan ritning vet jag inte ifall det finns någon inbyggd spänningsdelning så jag tar den spänningsadapter på 9,5V jag hittade i skrotlådan och provar med den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar