tisdag 9 november 2021

Påköpet

Besökte skroten för att köpa ett par järnbitar för att kopiera, förbättra och ersätta en dåligt tillverkad ersättningsbit till bandslipprojektet, eller två.

I värsta fall kan det vara på Nydals man tillverkadr de undermåliga bitarna för jag har sett bilder på likadana bandslipar där bitarna också ser ut att vara gjorda av bondjärn och inte gjutna...

Dvs biten uppe till vänster skall ersätta biten uppe till höger. 8mm hålet är nämligen inte borrad rakt genom i 90° vinkel till 35mm hålet. 

Dessutom är det borrat hål från båda hållen och inte rakt mittemot varandra. Försök att fräsa upp 8mm hålet till grövre dimension misslyckades å det grövsta eftersom fräsmaskinen var trasig och pelarborr användes.

Vid besöket fick jag på köpet en DeWalt värmepistol med klippt kabel.


Hade jag haft intresset kunde jag handlat med återvunna elverktyg. Brukar dock uteslutande plocka med mig "bättre" fabrikat. Fanns ett par gröna Bosch men jag tar endast dom blåa av det fabrikatet

Testade med temporärt kablage och den fungerar utan märkbara fel i någondera fläkthastighet eller i den steglösa värmeinställningen

Bara att leta fram en gummikabel och en stickpropp. Kanske putsa av den lite också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar