onsdag 3 november 2021

Färgnyanser

Har nu tagit tag i bandslipsprojektet efter att det legat i träda i väntan på ny motor eller motorrenovering. Hoppas kunna fixa en motor med delar från andra liknande.

Eftersom det är gamla blåa Asea-motorer så lever man på hoppet att det går att fixa. Men av erfarenhet är kvaliteten på dem inte den bästa.

Sommarjobbade för en herrans massa år sedan i elmotorverkstaden, inom en pappersindustri, med att renovera elmotorer.  Motorerna kom in drösvis på lastpallar. Olika åtgärder gjordes. Alla demonterades och inspekterades. Dom med brunna statorlindningar doppades i bad som löste upp lack varefter lindningar kapades i ena ändes, drogs ur och statorn skickades för omlindning i rummet bredvid.

I flesta fallen räckte det med lagerbyten och pensellackering, alla i "Strömbergs färg". Åtminstone på Strömberg motorer (numera ABB) men för de blå Asea-motorerna måste gavlarna ofta bytas och i flesta fallen så måste lagren limmas i de gamla gavlarna. Aluminiumgodset var så tunt att det ville ge med sig.

Ung och på hugget högg jag in och renoverade motorer i rasande fart. Renoverade motorer ut, på lastpallar och nya renoveringsobjekt in. Efter de tre första dagarna fick jag tillsägelse att lugna ner mig eftersom min jobbmängd motsvarade tre av de fastanställdas. Tids nog förstod jag att vi aldrig skulle hinna renovera i samma takt som motorer byttes. Det stod alltid 4-5 lastpallar och väntade.

Tillbaka till detta fall. 

Eftersom det inte verkar gå att lossa fläktar på dessa motorer utan att dom går sönder (och några reservdelar finns det väl inte längre) så har jag brutit loss fläktar på skroten tills jag lyckades få en att spricka i två delar. Den limmades med Biltemas superlim. Nya lager blev jag tvungen att limma på rotorns axel för dom satt inte fast.

Jag verkar verkligen gilla Biltemas produkt eftersom jag har flera öppnade och påbörjade flaskor.

Ut på altanen och avfetta med motortvätt och varmvatten. Efter det rengöring med Bräkleen

 
På med Nitor färgborttagning. Tidigare ägare hade kladdat på med Hammarlack, ett av djävulens två värsta påfund. (det andra är grillkrydda)


Återstå lite stålspackel, slipjobb mm

Nu är valet och kvalet ifall jag skall lackera med Aseagrön eller Munsellblå (orginalfärgen).


Aseagrön



Munesell blå 8B även Munsell 2.5PB 5/6


/Edit 2021-11-05

Bestämde mig och beställde 2K färg. Snabb leverans

Tyvärr måste man beställa tid för leverans från DHL även om paketet adresserats till min hemadress. Sen när man väl bokat så kom dom förbi och lade paketet i postlådan. Vad var vitsen med att sitta och vänta en halv dag på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar