onsdag 13 april 2022

Osäker mark

Ett av mina "tankeexperiment" tar nu första  trevande steg. 

Jag slarvade hem ett par halvantika skjutbanemonitorer (CRT) för något halvår sedan, från skroten. Tänkte att kanske, kanske skulle det kunna gå att modifiera och anpassa så att man kan mata den direkt med kompositvideosignalen från en Raspberry Pi även om den inte har några sådana externa ingångar.

Här är redan processorkortet avlägsnat och demontering pågår för att undersöka vilken spänningsmatning den skall ha och var matningen skall anslutas. Just nu lutar jag mot 24VDC och att löda in elsnörena direkt på bakplanet.

Samtidigt analyseras CRTns drivkretsar. I skrivande ögonblick väger det jämt mellan att det går att mata direkt med Composite Video signal mot att det kanske krävs en separat syncseparatorkrets. Dvs att syncsepareringen sitter kvar på det "eliminerade" processorkortet.

Kan inte direkt säga att detta är något jag vet speciellt mycket om sedan tidigare. Deltog i kurser i radio & tv-teknik i mitten av 80-talet och det är det enda jag kommer ihåg från den tiden, typ att jag deltog allså.

Men spänningsmatningen är nu prio för att avgöra ifall det är liv i kvarvarande kretsar och CRT röret.

Mera teknik, CRT kontrollerkort med "styrkretsen" TEA2037A inringad

Börjar med att försöka lista ut var dessa signaler kommer ifrån till kretsen.


 ...och nu tröttnade jag på det (gissar att syncsignalen skapas på samma kort eller mera troligt kommer från kretskortet på anslutningen till CRTn )

Får fortsätta nästa gång det känns intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar