måndag 18 april 2022

Sommar

Idag deklarerade jag sommar och tog ut några MCn.

Och samtidigt passade jag på att åtgärda min och tidigare ägares okunskap. Bytte huvudbromscylindern från TRXens orginal 5/8" till en 14mm från en R1a som passar till blue-dot oken.

Har tidigare inte förstått varför greppet varit så stumt. Förmodar att den överstora huvudcylinder kan vara delorsakt till min pinsamma klotning, för några år sedan, när jag lyckades bromsa omkull...

Fortsatte med att skrota skrot. Sönderrostat framhjul och likaledes sönderrostad tankhalva till 30-tals HD kapades ner med vinkelslip.

Ska ta tillvara ena tanklocket men det bråkar med mig. "Växelplattan" sitter fast med en jättemutter, fingängad. Så jag sätter nu mina förhoppningar till Omikron, alltså krypoljan.


Eller så spräcker jag muttern, som sista utväg. EDIT/ efter diverse svordomar och omväxlande varm/kallbehandling/olja är det nu loss.

Ja och så rullade jag ihop ett oljefilter som legat och skrotat efter att jag rengjort det. Och det är till något helt annat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar