onsdag 25 januari 2023

Gammal sjöman

Fyndade denna 70-tals skeppsradiomottagare, Sailor R109, häromveckan.

Jag har väntat länge på att just en sådan skulle dyka upp. Ja det dyker upp en del med liknande utseende av samma fabrikat med olika funktionalitet men just (endast?) denna modell har även FM band.

Om inte annat så kommer den att pryda sin plats på kobben och för att lyssna till Väderrapporten för sjöfarande och väderprognosen vilket jag minns att min morfar ofta satt och lyssnade på. Det var viktig information för honom.

En sak som gör den speciellt lämpad för kobben är att radion kan drivas med interna batterier eller med extern 12V spänning. På kobben finns endast en liten solpanel och en ackumulator att tillgå.

Jag har även haft bevakning på t.ex. ebay, där det funnits en utannonserad en längre tid, till vad jag anser vara fantasipris, se bild.

Hur som haver så haver jag nu en sådan. Dags att printa ut och studera instruktionsmanualen.

 
EDIT/ 
Fixade en 12V spänningsadapter, kopplade in den och hoppades på det bästa. Halva förhoppningen uppfylldes, den bättre halvan. FM fungerar utmärkt, även utan extern antenn. Men tyvärr hade AM-sidan gått i pension. Nu har jag dock turen att känna kompetenta radioamatörer som lovade ta tag i den biten.

EDIT2/
Den kompetenta radioamatören har tydligen gått i pension, eftersom det inte händer något, så jag får nog ta tag i saken själv, verkar det som. Scheisse, som germanen skulle sagt!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar