fredag 5 juni 2015

Moment3

Med referens till det mera kända Moment 22 (överskattad film enligt mig) så omfattar följande historia 3 huvudaktörer (4 inklusive mig).

Allt började med att vi i området blev erbjudna att köpa in oss i Telias "öppen fiber". Dum som man är så hakade man på. Borde ha resonerat som jobbarkompisen gjorde: -"den dag dom verkligen vill att jag skall ha fiber för att köpa deras tjänster så levererar dom fiberanslutningen gratis". Som det blev nu så (del)finansierar jag utbyggnaden av deras fibernät.

Datum för installationen blev fastställ och jag skulle nu behöva stanna hemma från jobbet en dag för att vänta på att deras installatörer skulle behaga infinna sig.

Gott och väl. Snart nog började rekryterarna från Viasat ringa på dörren och där nappade man igen som en hungrig abborre. Nästa dag ringde jag och sade upp mitt Boxerabonnemang, med 3 månaders uppsägningstid.


Vad händer. Installationsfirman dyker upp på utsatt datum och drar in skyddshöljet till fibern och meddelar att dom har problem med stamnätet och att dom kommer att återkomma vid senare tillfälle för att blåsa in fibern.

Efter två veckors tystnad blir jag slutligen förbannad och ringer Telia som frisvär sig från allt, speciellt när jag frågar vem som skall ersätta mina väntekostnader á  1000 kr/h. Då hänvisar de till sin installatör.

Ännu mera förbannad ringer jag till installatören och ondgör mig över dröjsmålet och kräver att dom säger när dom skall vara klara. -"I vårt avtal skall vi vara klara senast i December"!!! Så nu kan det då hända att jag blir utan TV-kanalutbud i 3 månader, i värsta fall.

Som grädde på moset. När jag kommer hem har det kommit en faktura från Viasat, för Bredband, där dom vill ha betalt f.o.m. det installationsdatum Telia angav och framåt en månad. Detta betyder att jag nu kanske hamnar att betala för en tjänst dom omöjligtvis kan leverera under en opsec tid samtidigt som det naggar på den tid jag skulle ha tillgång till hela deras kanalutbud som kompensation för den uppsägningstid jag hamnar att betala hos Boxer.

Viasat låter meddela att mitt beställda kanalutbud faktureras i separat faktura.

Jävla krämare! Nu står man där med arslet bart. Att får rätt mot dylika bolag lär väl vara nästintill omöjligt. Undrar ifall det går att häva avtalet.

/Edit

6 kommentarer:

  1. Faan. Jag sket i mitt gamla kall gentemot Telia och alla andra skojare som skulle sätta fart på Sverige genom att avreglera allting. Se hur det gick, hade jag jävlat mig kvar så hade allt varit frid och fröjd.
    Jag ber om ursäkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjyvsamhället breder ut sig,vi är rökta.

      Radera
  2. Hej! Det var tråkigt att höra att det inte fungerat som tänkt och att inblåsningen dragit ut på tiden. För att få hjälp med detta så ber jag dig att kontakta vår kundtjänst för öppen fiber. Du når dem på telefonnummer 020-40 24 00. Öppettiderna är alla vardagar 08.00-16.30.

    Om du hellre vill kontakta vår kundtjänst för öppen fiber på e-post går det bra.
    Du når dem genom följande adress: oppenfiber@teliasonera.com

    Mvh

    Nicklas
    Telia Kundservice

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är verkligen tråkigt! På den punkten är vi helt överens.

      Mail har utgått till alla berörda parter. Så även telefonsamtal. Den enda som hört av sig efteråt är installatörens arbetsledare (heder åt han) som ringde och menade att dom jobbar på det. Något som jag tar med en nypa salt eftersom det inte syns till någon aktivitet i närheten under de tre senaste veckorna. Vare sig på morgonen, eftermiddagen eller kvällen.

      När jag frågade när det kunde tänkas vara åtgärdat så sade han 2-3 arbetsdagar men när jag frågade ifall han lovar att jag kan se på TV till helgen som tyckte han att han iaf kan garantera inom en 3 veckors period.

      Viasat kunde skjuta fram abonnemangsstarten till nästa månadsskifte så jag hoppas nätet är i i drift tills dess...

      Undrar ifall alla grannar fått sin fiber installerad och driftsatt eller ifall dom bara knyter näven i byxfickan. Tror jag skall gå runt och fråga.

      Radera
  3. Ja, jag vet då inte vad det är som lockar med flera TV-kanaler som inte har något intressant att erbjuda. Hur folk kan vilja betala för denna dynga är för mig fullständigt obegripligt. Bara en massa reklam i tid och otid och s.k. program där det ena är infantilare än det andra. You suck! //tompas11

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dålig dag eller börjat midsommarfirandet tidigt?

      Nu var det ju i huvudsak snabbare bredband det handlade om. Både för att surfa snabbare och för att jag skall kunna ställa upp en eller två servrar hemma med åtkomst från internet... har lite idéer.

      Alltså själva fibern från Telia och bredbandstjänsten från Viasat.

      Betaltv:n var ju något som mer eller mindre kom på köpet. Finessen med att betala är att barnen får sina barnkanaler och fadern får sin Formel1/MotoGP och man just slipper reklamen eftersom det inte är reklamfinansierat.

      Radera