tisdag 11 februari 2020

Grinigt

För ett par månader sedan sedan larmade Audi:n på trasig differenstrycksgivare för partikelfiltret.

Den hade krakelerat fullständigt så den byttes av Meca som köpt delen av VAG med varningen om att det kan komma följdfel.

Nu en månad senare kom felkoden för partikelfiltret. Provade med additiv i bränslet. Körde 50km med 2500rpm och nollade larmet. Häromdagen kom larmet på nytt så jag kände mig tvungen att åka in till Olofssons Bil i Haninge.

Fick teckna på ett felsökningsavtal á 2066kr för att dom skulle börja. Dock utan att dom skulle göra några dyra insatser utan godkännande. Nu i eftermiddag fick jag kostnadsförslag. Först felsökningskostnad 1652kr, sedan byte av difftrycksgivare eftersom den kunde vara orsaken (även om den redan var bytt) á 1772kr, summa 3424kr (ex.moms). På det prisförslag på byte av EGR-ventil + EGR-kylare.

Totalt 23 747 kr inklusive moms!

Nu vete gudarna om jag inte betalar bort dom 4 280 kronorna (ink moms) dom redan arbetat upp och för fortsatt reparation åkallar släktrabatt hos frugans kusin på Mekonomen.

Jag som skrutit så på den bilen och det fabrikatet tidigare. I bakhuvudet cirkulerar nu tankar om Volkswagens dieselgate, omnämnda i Teknikens Värld: Följdsjukdomar av dieselgate-åtgärden

Där nämns bland annat problem med EGR-ventilen efter uppdatering av bilens programvara samt att någon upplevt att bilen blivit kraftlös in hastigheter 100-110km/h, något jag tidigare klagat på hos Olofssons Bil men som dom viftat bort. (bilen går på så låga vartal i den hastigheten att man känner vibrationer från motorn när man gasar på för en omkörning. (tillägg: det är automatväxellåda).

Varför inte nyttja försäkringens motorgaranti. Ack nej, den var giltig till 120 000km och felet uppstod vid 124 000km. (Jfr. när BMW'ns vattenpump havererade i Norge vid 126 000km, något som den gången kostade mig 13 000 nok att byta).

Undersökte ifall man kunde åberopa Volkswagens utökade garanti på avgaskomponenter.

Men nej, den fågeln flög inte den heller.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar