söndag 9 februari 2020

Stift

Jobbade lite med lillcrossen idag. Kom på att jag borde byta tändstift.

Enligt uppgift skall det orginal sitta ett NGK CR7HSA, men på stiftet som satt i står det C7HSA.


Så vitt jag förstår, står R:et för resistor. Tändstiftshatten som satt på hojen är även den en resistormodell. Då verkar ju tändstift utan resistor vara ett bättre val än ett med resistor?

Eftersom Roffes Raceway inte hade något lämpligt tändstift så kollade jag vilken modell av (Biltema's) Tjeckiska BRISK som kunde vara lämplig. Döm om min förvåning när jag körde korsrefernes på båda typerna och i båda fallen föreslogs BRISK NAR14YC som lämpligt ersättningsstift.

Spelar det någon roll ifall ifall jag använder ett resistorstift med en tändstiftshatt med resistor? Att det inte spelar någon större roll ifall jag använder valfritt stift med en tändstiftshatt utan resistor är ju en annan sak.

Hur som helst är det rekommenderade BRISK stiftet utan resistor så frågan är då av akademisk natur i detta fallet.

EDIT
Biltema hade 10 i lagersaldot men det var slut i lådorna. Beräknas inkomma flera om två veckor. Åkte till lokala moppeverkstaden och köpte ett CR7HSA. Nu blir det testat resistortändstift med resistortändhatt.


EDIT2
Letade i förrådet efter en ny tändstiftshatt, den gamla har försvunnit. Hittade ett nytt BRISK som jag förutseende redan hade köpt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar