torsdag 13 februari 2020

Mörker

För två kvällar sedan när jag var ute med hunden, dagen efter stormen, kände jag lukten av bränd elektronik/elkabel när jag gick förbi ett kabelskåp.

Väl hemma felrapporterade jag detta till Vattenfall. Ingenting hände. Nu på eftermiddagen felrapporterade frugan ugnen och vattenpumpen åt mig.

Förmodat fasbrott tänkte jag och försökte på nytt få kontakt med vattenfall. Så enkelt var det inte för kärringen i felanmälan vägrade ta emot min felanmäla innan jag hade kontrollerat huvudsäkringarna och jordfelsbrytare. I båda fallen så bryter det alla tre faserna...

Hur som helst så stod Vattenfalls servicetekniker på min parkering när jag kom hem. Det hade brunnit i bakplanet i kabelskåpet (modell listställverk). Vilken överraskning.

Nu har dom iaf hittat matande ställverk för nu har vi inga faser alls, vi har nu stearinljusbelysning.


Undrar ifall man skulle bli en "prepper". Har långt gångna planer på att bygga om inkommande spänningsmatning och skaffa en trefas dieselgenerator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar