tisdag 29 december 2020

Misslyckande

Eller "Fail" som grabben skulle sagt.

Räddade en gammal 7,2V Makita från återvinningen, för några månader sedan. Maskinens batterier var "kaputt" som en tysk skulle sagt. Jag t änkte att en sådan kan man ju konvertera till Li-Ion batteridrift, 4,2V x 2 ger ju rätt spänning.

 
Plockade ut de gamla, ärgade, NiMH cellerna ur batteripacken och ersatte dom med 4st LiPo. Tänkte att 2ggr 1500mAh borde räcka till.
 
 
 
Märkligt nog var maskinen orkeslös. Kanske batterierna var urladdade eller åldrade.
Använde den inte anpassade laddaren och testade 

Spänningen var lite låg så jag överladdade upp till 9,5V. Fortfarande orkeslös.

Nu for f..n i mig och jag kopplade in ytterligare 6st celler.

 
Upptäckte att min gamla lödpistol är mer eller mindre värdelös till att löda batterier. Fick byta till hederlig lödkolv.
 
Ingen vidare intermittens. Den hinner inte bli varm innan den måste vila.

Hela batterikonfigurationen är ju farlig. Använde inget BMS-kort så skulle det bli fel på ett batteri så kunde det kunna bli en riktigt batteribrand.


Kapade ner och limmade ihop med en annan kapsling.

FAIL. 
Insticket i borrmaskinen blev ca 5mm kortare än tidigare och det blev således ingen kontakt mellan batterierna och borrmaskinen. Skrotade hela iden. Maskinen åker tillbaka till återvinningen.

Naurligtvis kom jag på en ny idé. Jag har sparat en gammal 12V Skil. Tyvärr skickade jag batterierna inklusive höljet.


Men med lite lätt våld passar ett 18V Ryobi batteripack. Får se ifall detta kan bli något ;)

Sen kan jag rapportera en medgång. Var inne hos von Lidl för att köpa veckans vara och otroligt nog hade dom kvar en av veckans vara från flera veckor sedan. Greppade omedelbart. Gubben bredvid hann bara halvvägs med handen och han fick nöja sig med en bänkborrmaskin


Hoppas den duger till något nu oxå.

3 kommentarer:

  1. Sent ska syndaren vakna, ha ha. Finns bättre blad från Milwauke, jag har sågat mycket nu.

    SvaraRadera
  2. Har du modell/produktnummer på bladet?

    SvaraRadera
  3. Köpt hos Proffsmagasinet 574:- Art.nr. 2290218
    Milwaukee 48390611

    SvaraRadera