tisdag 9 februari 2021

Mellanting

Iom 3D printern kunde jag skriva ut battericellshållare för 18650 LiPo batterier.

Har haft en del laddade celler, från slaktade batterier till batteriborrmaskiner, stående ett par veckor för att kolla självurladdning.

Idag mätte jag upp dom igen och sedan  konfigurerade jag ett batteri med hjälp av hemsidan repackr.com.

Av någon märklig anledning valde jag 4s5p konfiguration vilket gav mig 14,4V (16,8V) och ca 10Ah, med de celler jag hade. 

Hade jag valt t.ex. 3s4p så hade jag haft ett lite mera användbart batteri. T.ex för att driva någon gammal 12V batteriborrmaskin eller t.om. en MC.

Nå nu blev det som det blev. Nog hittar jag användningsområde för detta batteri, så småningom.

Som den finstilta texten säger så klarar denna BMS krets (Battery Management System) hela 40A kontinuerlig drift så den är överdimensionerad för detta batteri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar